lördag 9 april 2011

arenasnack

Torsdag morgon tog jag bilen till stan för att sedan hämta upp fyra av min klasskompisar innan jag styrde bilen mot den gigantiska arenan. Som jag skrivit tidigare skulle dagen vara ungefär sju timmar lång med föreläsningar och ett band.

Det hela började med Per Fosshaug som pratade om hur man är när man har diagnosen ADHD. Intressant och det blev aldrig tråkigt även om föreläsningen kanske var något hackig emellanåt. Ja hade egentligen ingen koll på vad sjukdomen innebar och det var säkert många med mig i skaran från de la gardie och portalen (2500 pers).

Efter fruktstund kom vi tillbaka och Leo Rapazz var på scenen. Jag vet inte om han är känd eller inte men han var en sjukt bra talar så snart kommer han bli det. Han talade mycket om främlingsfientlighet och heder, mm. Jag kan nog nästan lova att även de killarna som bara satt och tramsade började lyssna. Det var väldigt inspirerande.
Han skulle förresten på ''födelsedagskalas'' hos kungens systers man samma dag och så hela arenan fick ställa sig upp och sjunga Ja må han leva medans han tog upp sin mobil och filmade, något som Leo sedan skulle visa för Tord . Mycket roligt.

Med en timmas lunch i benen satte vi oss på universums hårdaste stolar. Kadawatha, ett band som har sitt ursprung här och har sedan varit förband åt Paramore på deras turné genom USA, spelade och slog alla med häpnad. Lite rock med halvkristet budskap strömmade ur högtalarna på hög volym. Det var fantastiskt. Dom finns tyvärr inte på spotify och säljer bara skivor när de spelar så det var lite sorgligt. Men jag lovar så fort det kommer en skiva i butik så ska jag slänga mig över den! Dom finns såklart på Youtube om ni är intresserade.

Sist men inte minst blev komikern Özz Nujen. Han var rolig (konstigt nog). Jag kan tycka att endel komiker lägger skämt på skämt på skämt och tillslut känns det nästan platt, man skrattar men det är inget roligt. Özz gjorde precis som man ska. Berättade lite roliga historier samtidigt som har klämde in några skämt och publiken vek sig.
Det som jag tyckte var bäst var: '' Ja, en gång kom jag till en skola. Den skolan var lite för mycket invandrare och attityden var stenhård. Jag började skämta lite om alla religioner som jag alltid gör. Något som jag är bäst på. Två killar på främre raden blir upprörda och skriker samtidigt högt och ljudligt: ''eeey, jag ska knulla din mamma!!'' jag svarar då: '' vaddå har ni tröttnat på era egna?''
Asså det var bara fööör roligt för publikens bästa. Haha. Sjukt är det. Komiker är så smarta.

När dagen var slut bar jag med mig mycket glädje och harmoni samt en ömmande rumpa och rygg. Kommunen måste verkligen vilja satsa massa på oss eftersom de lägger ner massa pengar på en dag där vi egentligen bara har roligt. hihi. Dom är väl bäst antar jag.

2 kommentarer:

Simon sa...

Ett band som heter Kadawatha har tre singlar på iTunes store: "Agape", "The Ranger" och "Gonna Stay".
Låter bekant?

Emma sa...

Ja jag skulle tro det. Men tre låtar liksom? haha.