tisdag 24 juni 2014

Svolvær

Nu har vi vart på tur! Ända till Svolvær! Historien började med att vi missade bussen vi hade tänkt ta vid tio och fick vänta två och en halv timme på nästa buss.. Haha. Bussarna går ju så ofta här. ;) Så jag och Iselin gick till nr 10 som är ett café här i Melbu, så nu har jag även testat det. Och jag kan helt plötsligt rekommendera något på riktigt inte något som jag endast hört om.

 Det var så himla skönt att komma iväg från Melbu även om det bara var några timmar. Här är det så litet och som jag sagt finns det inte jättemycket att göra mer än att träna, sova, handla mat, sticka, kolla på fotboll och jobba. Jag älskar verkligen att vara på tur! 


Färgan som går mellan Melbu och Fiskebøl. Sigrid heter hon och det här var första gången jag åkte med henne. En halvtimme tar det från ena sidan till den andra.


Mellan bergen åker Sigrid vilket ger otroliga vyer för de som åker med!


 Det här är Iselin från Norge. Hon är även min norskalärare. Hahaha. Så mycket kul man lär sig. Norska är sannerligen ett galet språk jämfört med svenska!


Min kära flatmate och kollega Matylda.


Jag smakade på Svöle med brunost i. Typ som pannkaka med brunost. De älskar verkligen brunost här. I mat sås som på våffla eller pannkaka. herregud! Jag gillar det inte lika mycket..



Och många galna foton framför stora berg blev det. Helt fantastiskt.



Asså kolla på det här hotellet. Här skulle man jobba! Helt fantastiskt. Och jag vill bo här. Inte så dyrt som det ser ut och man har världens vackraste utsikt. Det är snötäckta berg och ett oändligt hav man har som utsikt från de där panoramafönstrena. helt sjukt. Otroligt arkitektur. Jag är typ frälst.




 Let me take another #selfie.


Det här var annars Svolvær. Båtar, vatten och berg. Fint och lite mer fancy så att säga. Det fanns butiker att handla i och flera välutrustade restauranger. Bland annat en restaurang som ni kan se nedan serverade den godaste räkmackan jag någonsin ätit. med surdegsbröd. Mums! Något som gjorde tippen bättre var att värdet för fösta gången sen jag kom till Norge var soligt!!! Det var hela 14 grader i solen. Fantastiskt.






Jag har också på vägen hem från Svolvær hittat kyrkan jag vill gifta mig i. I denna lilla byn finns en fantastisk liten kyrka precis vid det klarblåa vattnets mynning med utsikt över de vackra bergen! Så fint. Nu ska jag bara finna rätt man att ta med mig dit också. Hehe. Brevid kyrkan finns också den perfekta festlokalen. Ja, kan det bli bättre?! Men enda nackdelen med att det är här är ju att det är så sinnesjukt dyrt. Vad man än gör är det dyrt. Vem köper en vanlig brödlimpa för 45 norska kronor till vardags?! inte jag iallafall. ;)

pussar.


Inga kommentarer: