tisdag 17 januari 2012

någon sekund från döden..

Asså herregud! Ibland undrar jag hur busschaufförer tänker!

Idag som ni alla kanske vet så var det sviiinhalt. Inget fäste alls på backen och man fick låtsas att det var gamla goda tider och vara en isprinsessa för ett tag. Vi ser vår buss komma i ganska hög hastighet, högre än fyrtio (som det är på den sträckan) iallafall.

Allt går så fort. Man hör ett ljud, massa skrap och helt plötsligt tror man att hela bussen ska välta mot oss som väntar medans i nästa sekund står den på tvären över vägen tjugo meter bort. Shiiit. Fatta att vi alla som stog där var hypernära på att mosas allihopa?! Inte nog med det, nu ska vi såklart ta oss till skolan också. Förtroendet för busschauffören är lika med noll redan vid det här stadiet!

Godtrogen som jag är tror jag att han lärt sig av sina misstag och nu förstått att man måste bromsa i tid och ta det allmänt lugnt men jag tar ändå på mig säkerhetsbältet! Icke sa nicke. Snart viner bussen fram i hög hastighet och glider alldeles för långt ut på vägen i varenda korsning! Jag kikar mot hastighetsmätaren och ser att visaren pekar över 100 km/h på den stora vägen och lite över 50km/h i stan. Seriöst! Jag blev förbannad och ville helst av allt gå och skälla ut honom. Men jag ville inte riskera att störa busschaufförens koncentration och framförallt inte knäppa av mig bältet.

Det enda som fanns i mitt huvud förutom de aggresiva tankarna som hälsade på var: jag kommer hellre försent fram överlevande än inte alls..

Fan för västtrafik!

Inga kommentarer: