söndag 27 mars 2011

problem

Ja det här med bilkörning har visat sig vara en hel oändlighet av saker man ska kunna. Okej jag klarade teoriprovet och kunde nästan hela boken utantill tillslut! Men Det stod inte något om hur man tar sig ut från en parkering när bilen bredvid står alldeles för nära eller hur man tankar! Två väldigt svåra saker har jag insett men som jag inte har någon kunskap om.

Tanka skulle visa sig vara mycket svårare än jag trott (har inte lyckats än). Klart jag har var med när föräldrarna har tankat men vaddå? Inte visste jag om man skulle stoppa in kortet innan man tankar eller det svåraste av allt: hur man öppnar tanklocket! Nu sitter ni säkert och småler. Öppna tanklocket, det är ju ingen match, men det ska jag tala om att det är minsann. Jag stod och försökte aslänge och det hjälpte inte att flera bilister bakom i kön blängde surt. Jag kunde inte. Ringde till mamma som sa att jag skulle prova och låsa upp, vilket jag såklart redan gjort, och sedan vrida, så jag började och vrida först åt ena hållet och sedan åt andra. Men inte gick det lättare. Så efter flera försök gav jag upp och lämnade tårögt bensinstationen för att hoppas att bensinen skulle räcka ända hem.

Nu är min fråga: varför får man inte lära sig det på trafikskolan? Tanka är faktiskt en viktig sak i bilkörningen minst sagt. Det är något man bara ska kunna så att säga.
Och det där med att man ska stoppa in kortet innan man tankar ska man också kunna. Det finns ingen instruktion om hur man ska gå till väga, det ska man också bara kunna. Snällt av bensinsverige att utsätta nya körkortstagare för något sånt här.

Nu ska jag snart ut och träna på hur man gör när man öppnar ett tanklock.

Inga kommentarer: