lördag 27 oktober 2012

Namn på mitt barn

När man jobbar på förskola och fritids stöter man på så himla många namn som Sargon, Lionel, Tuva-li och Xander. Ja, man kan inte låta bli att tänka på vad mina egna barn ska få för namn. Och ja, jag vet, när jag nämner det för min mamma säger hon alltid att man ska vara två om det. Men man kan väl ha sina tankar även om det inte blir så i framtiden?

Mina favoriter för flicknamn är Happy och Thea. Thea har alltid vart en favorit ända sen jag var liten. Jag ville alltid heta Thea i alla lekar och liknande. Happy har växt fram tror jag. Happy är typ världens vackraste namn skulle jag helt klart vilja påstå! Helt okej svenskt men ändå ovanligt. Lagom helt enkelt.

Favorit för pojknamn är Imen, som uttalas som det engelska amen. Tänk att få heta det? Kan man bli lyckligare? Fast det är ganska utländskt och annorlunda såklart. Jag har inga andra speciella favoriter för pojknamn. Och det är väl ingen direkt fara om man säger så. Men Zakarias är också ganska vackert.

Jag vill inte att mina barn ska heta något mainstream precis som jag råkar göra. Nu låter det som om jag ä missnöjd med mitt namn vilket jag inte är, men jag vill inte att mina barn ska behöva bli kallade deras efternamn eller halva efternamn som råkar bli i mitt fall. Det finns väl ingen 8 årig flicka som vill bli kallad Joel? Nej, jag tror inte det. Namn ska vara unika! Det är min filosofi!

Puss.

Inga kommentarer: